Asociace sdružující české vydavatele informují dotčené subjekty, a zejména pak provozovatele monitoringu mediálního obsahu, o některých problematických otázkách spojených se zpřístupňováním placeného obsahu a s jejich zpracováváním umělou inteligencí.

Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), Asociace online vydavatelů (AOV) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) reagují na skutečnost, že podle jejich informací někteří zájemci nebo uživatelé služeb monitoringu se obracejí na provozovatele těchto služeb s požadavky, které mohou být v rozporu s autorským právem či smluvním ujednáním s jednotlivými tvůrci obsahu. Provozovatelé monitoringu mediálního obsahu mohou uživatelům poskytovat jen takový obsah, k němuž sami získali práva od příslušných vydavatelů (resp. autorů) tohoto obsahu. Proto nemusí být schopni některým požadavkům u obsahu některých vydavatelů vyhovět. Může se např. - podle okolností a obsahu smluvního ujednání mezi vydavatelem a provozovatelem monitoringu – jednat o žádosti spojené s přístupem k placenému obsahu tzv. za paywallem a či o dodávání shrnutí obsahu článků (včetně chráněného obsahu) vytvořeného pomocí umělé inteligence.

Vydavatelské asociace tímto chtějí upozornit provozovatele monitoringu mediálního obsahu i jejich potenciální klienty, že snaha vyhovět takovýmto žádostem by mohla      být v rozporu s licenčními ujednáními mezi nimi a vydavateli a provozovatelé monitoringu by měli vždy zvážit, zda při konkrétním poskytování obsahu zákazníkům neporušují svá ujednání s konkrétním vydavatelem. Např.      poskytování placeného obsahu chráněného paywallem je v současné době jedním z klíčových zdrojů příjmů vydavatelů, které jsou nezbytné pro zajištění profesionálního, kvalitního a důvěryhodného obsahu. Případné obcházení licenčních ujednání mezi vydavatelem a poskytovatelem monitoringu by tak poškozovalo nejen vydavatele, ale vzhledem k provázanosti ekosystému i celý mediální trh. 

Jsme si vědomi, že umělá inteligence usnadňuje práci s daty a je součástí mnoha pracovních procesů. Je však třeba mít na paměti, že je při práci s ní nutné respektovat zákonné normy. Tématu zpracovávání textů pro použití umělou inteligencí se konečně věnuje i nedávno přijatý evropský Akt o umělé inteligenci (tzv. AI Act), který přináší nové povinnosti pro generativní modely AI.

V Praze dne 15. dubna 2024

Asociace online vydavatelů, www.asociaceonlinevydavatelu.cz

Česká unie vydavatelů, www.cuv.cz

Sdružení pro internetový rozvoj, www.spir.cz

Správce licenčních práv vydavatelů, www.slpv.cz

Tisková zpráva

Praha 15. dubna 2024 – V roce 2023 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 60 miliard korun a meziročně vzrostly o 5 %. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+6 %) a reklama ve vyhledávání (+3 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 7 %. Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median. Vzhledem k bezprecedentním změnám v online reklamě, které v souvislosti s avizovaným ukončením podpory cookies třetích stran ve svém v celosvětově dominantním webovém prohlížeči Chrome opakovaně oznamuje společnost Google, SPIR nezveřejňuje odhad růstu pro rok 2024.

„V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do onlinu. Což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují. Ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, online reklama zažije letos turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran, proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech,” komentoval výsledky předseda předsednictva SPIR Michal Hanák.

„Postup dominantní společnosti Google okolo prohlížeče Chrome právem kritizují vedle SPIR také další asociace, včetně např. IAB Tech Lab. Dosavadní kroky společnosti Google v souvislosti s cookies třetích stran vytváří na reklamním trhu obrovskou nejistotu pro vydavatele a inzerenty, kteří stále neznají všechny podrobnosti, jak bude řešení po ukončení podpory cookies třetích stran definitivně vypadat,” doplnil Michal Feix, místopředseda předsednictva SPIR. 

Výzkum probíhal v lednu a únoru 2024 a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti. Metodika výzkumu a její úpravy pro rok 2023 jsou popsány na webu https://www.inzertnivykony.cz/

Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce

V součtu ceníkových a čistých cen představuje objem internetové reklamy od zadavatelů částku 59,5 miliard korun. Jedná se o dosud nejvyšší investice, které představují 5% nárůst oproti předchozímu roku a kopírují kontinuálně rostoucí trend ve využívání online inzerce. Odhady růstu byly dosud pro účastníky výzkumu tradičně konzervativní, přičemž zjištěné reálné růsty bývají zpravidla vyšší než prognózy. Odhad růstu z roku 2022 pro rok 2023 byl historicky nejnižší především v důsledku nepříznivé ekonomické situaci a dopadům inflace a skutečnost ukázala, že se i naplnil. Pro rok 2023 byl očekávaný 7% růst, ze zjištěných dat vyplývá růst 5 %.

Graf 1: vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v mld. Kč

Výkon jednotlivých forem internetové reklamy

Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (42,2 mld. Kč v kombinovaných cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama. Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 16,1 mld. Kč v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 mld. Kč v ceníkových cenách.

Display reklama v roce 2023 zaznamenala 6% růst, reklama ve vyhledávání 3% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 2% pokles. Celkově internetová reklama v roce 2023 vzrostla o 5 %.

Graf 2: Vývoj jednotlivých forem internetové reklamy v mil. Kč

Podrobné výsledky výzkumu, včetně podílu jednotlivých forem internetové reklamy, jsou na webových stránkách www.inzertnivykony.cz.

Blížící se Velikonoce a s tím spojené přípravy tradičních, zejména sladkých jídel, tj. velikonočního beránka či mazance, ale také pokrmů z vajíček či pečení velikonoční nádivky, ovlivnily zájem uživatelů o kategorii Vaření a recepty, která zahrnuje především webové stránky s tradičními i moderními recepty, ale také videotutoriály na přípravu různých druhů jídel. Kategorii Vaření a recepty navštívilo v březnu 28 tisíc zájemců o internetové recepty či videonávody z telefonů a 11 tisíc z klasických počítačů.

Napjatá situace mezi NATO a Ruskem, zrušení pravidelných mezivládních jednání mezi Českem a Slovenskem a dále pak první kolo prezidentských voleb na Slovensku ovlivnily návštěvnost zpravodajských webů. Kategorie Zpravodajství rostla o 1 % na klasických telefonech, 2 % na mobilních telefonech a 3 % na tabletech.

Obavy z epidemie černého kašle, která se v průběhu března šířila Českem mimo jiné mezi dětmi ve školách, mohla ovlivnit mírný nárůst návštěvnosti kategorie Zdraví. Na webových stránkách věnovaných zdraví a péči o dobrou kondici mohli uživatelé hledat informace o příznacích nemoci či doporučeném očkování. Webové stránky v kategorii Zdraví rostly především na mobilních telefonech (4 %) a klasických PC (1 %).

Téměř před rokem vznikla ve SPIR Komise Retail Media na základě podnětu od členů, kteří vnímali potřebu se této dynamicky se vyvíjející oblasti podrobněji věnovat. Komise je otevřená všem, kteří hledají způsoby, jak plně vytěžit potenciál nového odvětví, ať už se jedná o firmy působící v oboru reklamních technologií, mediální agentury nebo retailery, kteří téma řeší z pohledu inzerenta či správce reklamního prostoru. Pokud nejste členem Komise Retail Media (ale jste členem SPIR), můžete kdykoli do práce komise zapojit a rozšířit tak řady odborníků, kteří se tématu věnují. Cílem komise je výměna zkušeností, hledání odpovědí na to, zda by českému trhu pomohlo přesnější definování pojmů, standardizace reklamních formátů a inventory nebo například otevření Retail Media PRG obchodování.

Rozhodli jsme se na téma retail media podívat blíže a členům v rámci pravidelného měsíčního newsletteru přinést sérii několika rozhovorů s odborníky v oboru. A protože téma Retail Media má přesah pro celý trh, dáváme tento rozhovor k dispozici i široké veřejnosti prostřednictvím našeho webu.

V úvodním dílu se Avetis Švamberk Michal Slávik z OMG Transact týmu zaměřili na to, co je retail media, jaké používá formáty a jak zapadá do kontextu ostatních mediatypů.

Co jsou retail media? Co jsou retail media networks?
Retail média je možné jednoducho chápať ako akákoľvek reklamná plocha v rámci Point-Of-Sale prípadne Point-Of-Choice. Teda dôležitým aspektom je, že sa reklama zobrazuje na mieste, kde sa zákazník rozhoduje o nákupe. Zároveň však niektorí retaileri rozširujú svoju ponúku retail media plôch o média, ktoré vybočujú z tejto definície. Jedná sa napríklad o sprostredkovaný nákup reklamy v MHD, TV, PPC, social media atď. Retailer si tým rozširuje zásah zákazníkov mimo svoje platformy a zároveň má dosah na väčší reklamný budget od svojich vendorov.
 
Retail media networks predstavujú sieť rôznych retail media kanálov, cez ktorú sa dá nakúpiť reklama naprieč týmito kanálmi. Zjednodušuje to nákup a plánovanie retail media kampaní, pretože bez existencie takejto siete musí inzerent nakupovať reklamu u každého retailera individuálne, čo zároveň znamená naučiť sa obsluhovať niekoľko rôznych ads systémov.
    
Pro koho jsou retail media vhodná a proč? 
Retail media sú vhodné pre každú firmu, s trochu rozdielnymi výhodami. Rozdelil by som to do 3 skupín: Endemické firmy, Neendemické firmy a Retaileri.
Endemická firma cez retailera predáva svoje produkty. Tu je jednoznačný benefit retail médií v podpore predaja vlastných produktov u daného retailera.
Neendemická firma u retailera nepredáva alebo nemôže kvôli povahe produktu predávať svoje produkty alebo služby. Pekný príklad je napr. Cestovná kancelária vs. Potravinový retailer alebo Výrobca chladničiek vs. Potravinový retail. Pre týchto klientov sú retail media netradičnou formou ako osloviť svojich zákazníkov. Oproti klasickým digitálnym placementom to má tri veľké výhody. Jedna z nich je využitie purchase intentu zákazníka na mieste predaja, druhou je príležitosť komplementárneho spojenia s produktami, ktoré tam zákazník nakupuje (napr. lednička x chladené potraviny, zájazd k moru x opalovacie krémy) a v neposlednom rade tam nebojujete s priamou konkurenciou o pozornosť zákazníka.
Pre retailerov je dôležité sa zaoberať retail médiami, pretože mimo ich hlavný business sa jedná o ďalší výrazný revenue stream, ktorý môže dokonca prerásť hlavný zdroj príjmov, ako sa to stalo napr. u Amazonu.

 
Jaké jsou nejčastější formáty reklamy v retail media? 
Pod retail médiami si najčastejšie môžeme predstaviť bannery, topovanie produktov kategórií, platené výsledky vyhľadávanie, doporučovanie produktov k dokúpeniu k inému produktu. V kamennom retaile to sú napríklad tabule, nálepky na zemi, instore obrazovky, instore rádio alebo aj samotný leták.
 
Kdo patří v českém prostředí k průkupníkům retail media? 
Na lokálnom trhu vnímam 2 subjekty, ktoré sú najďalej z hľadiska sofistikovanosti implementovaného riešenia pre nákup a plánovanie retail médií. Jednoznačne je to Rohlík.cz, ktorý s tým prišiel ako prvý, vystaval si vlastnú self-managed platformu na retail média. Ďalej by som vyzdvihol Cruxo, ktoré síce nie je retailer, ale technologické riešenie na implementáciu self-managed platformy. Cruxo aktuálne aktívne využíva napr. retailer Lekarna.cz a v pláne sú ďalší retaileri.
 
Jak velký podíl pomyslného marketingového koláče představuje retail media v Česku? A jde o přesun peněz na úkor jiných media typů?
Retail media v sofistikovanejšej podobe sú v Česku nová disciplína a ešte nejaký čas potrvá, kým viac prenikne na trhu. S tým súvisí aj neexistencia nejakého jednotného merania tohto mediatypu. Lokálne teda tieto data nemáme. Podľa Warcu, na globálnej úrovni retail média predstavujú 4. najväčší mediatyp z hľadiska investícií do reklamy a medziročne zaznamenávajú najväčší rast. Predikcia do roku 2026 tvrdí, že investícia do retail médií bude tvoriť až 25 % z celkových digitálnych rozpočtov. 
Na otázku kanibalizácie rozpočtov iných mediatypov, musíme odpovedať, že je to veľmi individuálne a firmy sami nevedia, ako retail media správne zaradiť. V praxi vidíme u klientov, že niektoré firmy to berú ako podporu predaja a teda investície berú zo sales budgetu. Niektoré firmy sales budget využívajú primárne na promočné aktivity a retail média kampane dotujú z marketingových peňazí. Niekde práve v súvislosti s retail media došlo k zlúčeniu marketingového a sales rozpočtu, z ktorého je vyčlenený samostatný budget na retail media. Niektoré firmy to delia podľa účelu kampane a využitých formátov. Napr. displayové formáty spadajú pod marketingový budget a formáty ako paid search, topovanie produktov kategórií, ktoré majú jednoznačný dopad na sales, spadajú pod sales rozpočet.



https://www.warc.com/content/article/bestprac/what-we-know-about-retail-media/154029


https://www.warc.com/content/article/warc-data/the-big-picture-retail-media/149282

Dřívější příchod jara a první teplejší dny vylákaly uživatele do zahrad a na balkony a přiměly je k prvním jarním úklidům. Uživatelé také mohli hledat rady a tipy, jak připravit svá obydlí na příchod jara a inspirovat se na webových stránkách zahrnutých v kategorii Dům a bydlení. Tato webová kategorie rostla na všech měřených zařízeních a to o 1% na klasických PC a mobilních telefonech a o 2 % na tabletech.

Větší množství volného času o jarních prázdninách, probíhajících v únoru v některých krajích České republiky, ovlivnilo růst oddechových webových stránek například v kategorii Komunitní a teens servery a fotogalerie či Hobby, zahrada a volný čas. Obě webové kategorie rostly především na tabletech. První z nich zaznamenala největší meziměsíční nárůst ze všech kategorii, a to o 27 % (pro platformu Tablet). Druhá rostla na těchto mobilních zařízeních o 3 %. 

Probíhající prázdniny mohly mít také vliv na růst kategorie TV, rádia (nárůst na mobilních telefonech o 1%) či Databáze a katalogy, zahrnující online mapy či jízdní řady (zvýšení počtů návštěvníků o 2 % na tabletech).

Kulturní asociace zastupující širokou škálu tvůrců obsahu z řad zpravodajských médií, televizního průmyslu, filmových producentů a hudebních vydavatelů (SPIR, Česká unie vydavatelů, AKTV, AOV, ČNS IFPI, APA) vítají, že se Česká republika rozhodla podpořit znění Aktu o umělé inteligenci dohodnuté v rámci náročného prosincového trialogu. Třebaže text není z našeho pohledu ideální, do určité míry zlepšuje postavení autorů a jejich možnost kontrolovat, jak jsou jejich díla využívána generativní umělou inteligencí.

Akt o umělé inteligenci (AI Akt), který představila Komise v roce 2021, je první zásadní unijní legislativou v oblasti umělé inteligence. Česká republika se v době svého předsednictví Radě EU podílela na jeho finální podobě. Ambicí AI Aktu je inspirovat regulaci i za hranicemi Unie. Projednání legislativy bylo v poslední fázi výrazně ovlivněno masivním rozvojem generativní umělé inteligence typu ChatGPT, která vedle řady pozitiv přináší i některá negativa.

Mezi ně lze zahrnout problematiku netransparentnosti vstupních (tréninkových) dat pro tyto generativní modely, které vedou k pochybnostem o dodržování autorských práv či zaujatosti výstupů z těchto aplikací (např. rasistické či lživé závěry). Za současné situace totiž není možné pro autory děl (textových, hudebních, filmových, fotografických a dalších) zjistit, zda byla jejich tvorba využita k vývoji generativních modelů, a ztrácejí tak kontrolu nad užíváním svých děl. Odsouhlasené znění AI Aktu  jejich postavení zlepšuje, když zdůrazňuje právo autorů zpravidla rozhodovat o užití jejich díla a současně přichází s požadavkem na transparentnost trénovacích dat, čímž teoreticky umožňuje tvůrcům obsahu zahájit s vývojáři generativní AI diskuzi o vzájemně prospěšné spolupráci. 

Považujeme taktéž za zásadní, aby přístup odpovědných regulatorních orgánů a prováděcí předpisy nevedly jen k formálnímu splnění povinností, ale aby zajišťovaly skutečnou transparentnost systémů AI, jak pro uživatele, tak pro autory. V takovém případě se bude jednat o důležitý, ovšem pouze první, krok k nastavení rovnováhy mezi právem duševního vlastnictví a rozvojem systémů umělé inteligence. Toto téma nicméně vyžaduje komplexní regulatorní přístup a další legislativní úpravy, kterými by se evropští zákonodárci měli bezodkladně zabývat. 

Závěrem bychom rádi ocenili především bezprostřední reakci Evropského parlamentu na rychlý nástup generativní umělé inteligence a jeho úsilí o nastavení transparentních a spravedlivých pravidel pro všechny aktéry zapojené do jejího vývoje a provozování. Přijatá úprava sice není dokonalá, což lze s ohledem na balancování řady mnohdy protichůdných požadavků a na časovou tíseň pochopit, nicméně požadavky držitelů autorských práv jsou přijatou legislativou do jisté míry reflekovány. Věříme proto v navázání na dosavadní otevřenou a odbornou komunikaci s českou vládou, aby finální aplikace a výkladová praxe reflektovaly zkušenosti a expertní vhled dotčených aktérů.

Poskytovatelé audiovizuální mediální služby na vyžádání mají povinnost do 31. 1. 2024 předložit RRTV zprávu o plnění povinností podpory evropské tvorby za r. 2023. Pod článkem formulář vč. návodu na vyplnění.

Fotbalové zápasy českých týmů ovlivnily nárůst počtu uživatelů webových stránek v kategorii Sport. Vysoká návštěvnost sportovních webů byla zaznamenána například 12. listopadu, tedy v den kdy v Ostravě probíhal zápas mezi týmy AC Sparta Praha a FC Baník Ostrava. Návštěvnost v tento den dosáhla téměř 1,5 milionu uživatelů ze všech zařízení a byla tak o cca 500-600 tisíc vyšší než v předchozích listopadových dnech. 

Vysoká návštěvnost sportovních webů byla rovněž zaznamenána ve dnech 19. - 20. listopadu, kdy se rozhodovalo o postupu českého národního fotbalového týmu na mistrovství EURO 2024. 20. listopadu se hrál poslední kvalifikační zápas, který Česká republika vyhrála s Moldavskem 3:0. V den zápasu a předchozí den dosahovala návštěvnost sportovních webů téměř 1,2 milionu RU ze všech platforem. Den kvalifikace ČR na EURO 2024 měl nejvyšší denní návštěvnost z klasických počítačů, počet RU navštěvujících sportovní weby z těchto zařízení přesáhl 550 tisíc. 

Letošní Black Friday a následující Cyber Monday neovlivnily výrazně návštěvnost kategorie E-commerce prodej, která zahrnuje mimo jiné srovnávače cen internetových obchodů. Návštěvnost této webové kategorie sice zaznamenala meziměsíční nárůst o 4 % na klasických PC a o 9 % na tabletech, ale ne přímo kolem „černého pátku“ slevových akcí. Rovnoměrné zvýšení návštěvnosti v průběhu celého měsíce mohlo být způsobeno tím, že propagace slevových akce byla rozložena do několika listopadových týdnů (Black Friday week, Cyber week).

Výzkum návštěvnosti internetových stránek NetMonitor v tuto chvíli využívá tzv. metodiku OverNight, na kterou jsme v ČR přešli v roce 2017. Realizátor výzkumu (Gemius) od té doby vyvinul, a již na všech trzích, kde působí, úspěšně implementoval, novou generaci výzkumu gemiusAudience – Constant Panel (CP). Téma CP není pro SPIR nové, první představení konceptu proběhlo již v roce 2019. Tímto tématem se podrobně zabývala Metodologická komise SPIR a Výkonná rada SPIR, které doporučili jeho zavedení. Zavedení CP od 1. 1. 2024 schválila na svém posledním zasedání dne 21. 11. 2023 také Valná hromada SPIR. Uvádíme zde stručné představení zásadních novinek, které Constant Panel přináší. 

Název Constant Panel se odvíjí od hlavní rysu tohoto přístupu, konstantního panelu neměnného v čase. Jedná se o:

Všechny existující panely v NetMonitoru zůstávají beze změny a jsou stále potřeba, jen se na konci transformují – fúzují do CP. Fúze probíhá na denní bázi.

CP s sebou přináší řadu výhod a potenciálních benefitů:

Dopady CP na data, primárně se týká metriky RU:

Další důsledky zavedení CP:

Pro zapojené provozovatele a odběratele dat je v úterý 5. 12. 2023 od 10:00 připravený workshop, kde se seznámí s praktickým používáním nového rozhraní pro práci s daty, registrovat se lze na odkazu zde.

magnifiercrossmenu