Včechny novinky
03. 10. 2024
SPIR představil první verzi landscape českého online retail media trhu
Komise Retail Media SPIR připravila první verzi landscape českého online retail media trhu, kterou dnes představil Matěj Novák (Cruxo) na konferenci E-Business Forum. Podkladem pro landscape byly odpovědi na dotazník, který SPIR rozeslal agenturám, retailerům a platformám a následně odborná diskuse členů komise. Pokud jste retailer, agentura nebo platforma a nenašli jste se, pak budeme […]
Celý článek05. 09. 2024
Úspěchy českých sportovců na olympiádě zvýšily zájem o sportovní weby
XXXIII. olympijské hry, probíhající v Paříži a především boj českých sportovců o medaile, zvýšily zájem uživatelů o sportovní weby. Kategorii Sport ve dnech od 1. do 11. srpna, tedy do konce probíhající olympiády, sledovalo v průměru o 400 tisíc uživatelů více, než ve zbývající srpnové dny. Vrcholem návštěvnosti pak byla sobota 3. srpna, tedy následující den po […]
Celý článek06. 08. 2024
Mistrovství Evropy ve fotbale sledoval větší počet uživatelů než první dny olympiády
Průběh mistrovství Evropy ve fotbale na internetových stránkách v kategorii Sport sledoval větší počet uživatelů než první dny XXXIII olympijských her, probíhajících v Paříži. Poslední 2 týdny fotbalových zápasů, tedy od 1. do 14. července, sledovalo denně v průměru přes 1,1 milionu uživatelů ze všech zařízení, zatímco první dny olympiády, tj. od 26. do 31. července, jich bylo […]
Celý článek09. 07. 2024
Mistrovství Evropy ve fotbale ovlivnilo návštěvnost kategorie Sport
Návštěvnost kategorie Sport v červnu ovlivnilo mistrovství Evropy ve fotbale probíhající v Německu od poloviny měsíce. Zvýšený počet internetových uživatelů navštěvoval sportovní weby především během dnů, kdy své zápasy hrál český fotbalový tým, ale také ve dnech, kdy se zápasů účastnily další oblíbené fotbalové týmy. Kategorii Sport navštívilo v červnu více než 1,8 milionu uživatelů z klasických PC, více než […]
Celý článek27. 06. 2024
Vedení SPIR zůstává i v roce 2024 beze změny ve složení Michal Hanák, Michal Feix a Martin Picek
Tisková zpráva Praha, 27. června 2024 – Předsedou předsednictva Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) byl již pošesté zvolen Michal Hanák ze společnosti MAFRA. Posty místopředsedů budou opět zastávat Michal Feix za Seznam.cz a Martin Picek ze společnosti GroupM. Staronové vedení SPIR zvolila výkonná rada vzešlá z červnové valné hromady. Ve svém dalším funkčním období se […]
Celý článek27. 06. 2024
Komise Retail Media SPIR připravila český překlad Standardů měření retailových médií
Komise Retail Media vydala českou verzi Standardů měření pro retailová média, tedy reklamy na online reklamních plochách provozovaných maloobchodníky (retailery). Dokument vznikl jako překlad dokumentu IAB Europe Retail Media Measurement Standards (verze z dubna 2024), který Komise Retail Media adaptovala a, kde bylo vhodné, pojmově zpřesnila, aby ho mohl český trh maximálně využít. V češtině se jedná o verzi […]
Celý článek26. 06. 2024
Trendy trhu: retail media. Čtvrtý díl seriálu hodnotí retail media platformy optikou poskytovatelů reklamních technologií a platformních řešení
Jak si česká retail média stojí v kontextu technické vybavenosti, co umí moderní reklamní platformy pro retailery a jak rozpoznat, zda je takové řešení vhodné pro váš byznys? A jaké trendy nás v blízké budoucnosti čekají v tomto rychle rostoucím odvětví? Ve čtvrtém dílu seriálu o retail media Jaroslav Sodomka z Publicis Groupe (CitrusAd) a Matěj […]
Celý článek10. 06. 2024
Výhrady českých vydavatelů ke stanovisku EDPB k modelu „souhlas nebo zaplať“ používanému velkými online platformami
Tisková zpráva Praha 10. června 2024 – Čeští mediální vydavatelé zastoupení v profesních asociacích Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Česká unie vydavatelů (ČUV) mají vážné výhrady ke stanovisku zveřejněnému v polovině dubna Evropským sborem pro ochranu osobních údajů (EDPB) týkajícího se modelu "souhlas nebo zaplať" v kontextu GDPR. EDPB uvádí, že volba uživatele mezi souhlasem […]
Celý článek09. 06. 2024
Internet v květnu ovládlo mistrovství světa v hokeji
Květnovou návštěvnost webových stránek zcela ovládly dvě důležité události: mistrovství světa v hokeji, které po několika letech opět probíhalo v České republice a na němž náš tým získal zlatou medaili, a dále atentát na slovenského premiéra Roberta Fica. Návštěvnost sportovních webových stránek trhala během května rekordy v počtu reálných uživatelů. Celkem sportovní weby navštívilo minulý měsíc více než 5 […]
Celý článek21. 05. 2024
Trendy trhu: retail media. Ve třetím díle seriálu se Pavel Kozler z KNOWINSTORE věnuje tématu retail media v kamenných prodejnách.
Ve třetím dílu seriálu o retail media se Pavel Kozler z KNOWINSTORE zamýšlí nad tím, jaké všechny faktory vstupují do úspěšného oslovení zákazníka v kamenné prodejně a proč je pro zadavatele důležité, aby se obracel na odborníky, kteří rozumí problematice instore a zároveň se dobře orientují v online marketingu. Jaký je současný stav retail media v kamenných […]
Celý článek15. 05. 2024
Vyjádření vydavatelů k představení velké mediální novely
Tisková zpráva Praha 15. května 2024 – Vydavatelská obec v reakci na dnešní tiskovou konferenci ministra kultury Martina Baxy k tzv. velké mediální novele oceňuje, že Ministerstvo kultury vedlo v předchozích měsících k tématu sérii odborných diskuzí se zástupci soukromých i veřejnoprávních médií. Návrh zákona reaguje také na témata, která vydavatelé považují za podstatná, nicméně až […]
Celý článek14. 05. 2024
V dubnu se zvýšil zájem o zpravodajské servery
Pokračující konflikt na Blízkém východě, válka na Ukrajině či druhé kolo prezidentských voleb na Slovensku patří mezi události, které mohly v dubnu ovlivnit zvýšený zájem o zpravodajské servery. Webová kategorie Zpravodajství rostla na všech zařízeních a to o 5 % na mobilních telefonech, 6 % na tabletech a o 3 % na klasických počítačích. Další webovou […]
Celý článek23. 04. 2024
Trendy trhu: retail media. Druhý díl seriálu, ve kterém se Michaela Vejmelková z Group M Nexus zaměřila na téma retail media z pohledu značek a zadavatelů reklamy.
Jak jsme Vás informovali v předchozím článku, rozhodli jsme se na téma retail media podívat blíže a členům v rámci pravidelného měsíčního newsletteru přinést sérii několika rozhovorů s odborníky v oboru. A protože téma Retail Media má přesah pro celý trh, dáváme tento rozhovor k dispozici i široké veřejnosti prostřednictvím našeho webu. Na první díl, […]
Celý článek22. 04. 2024
SPIR vyhlašuje tendr na realizaci projektu NetMonitor
Tisková zpráva Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) vyhlašuje výběrové řízení na realizaci měření návštěvnosti českého internetu v nové 5leté vlně projektu NetMonitor. NetMonitor poskytuje informace o návštěvnosti českého internetu, resp. českých médií zapojených do měření, a sociodemografickém profilu jeho návštěvníků v České republice. Projekt NetMonitor je jediné nezávislé auditované měření návštěvnosti českého internetu, které trhu spolehlivá data […]
Celý článek15. 04. 2024
Stanovisko českých vydavatelských asociací k problematickým praktikám při užívání služeb monitoringu obsahu
Asociace sdružující české vydavatele informují dotčené subjekty, a zejména pak provozovatele monitoringu mediálního obsahu, o některých problematických otázkách spojených se zpřístupňováním placeného obsahu a s jejich zpracováváním umělou inteligencí. Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), Asociace online vydavatelů (AOV) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) reagují na skutečnost, že podle jejich informací […]
Celý článek15. 04. 2024
Online reklama vyrostla v roce 2023 o 5 %, výdaje dosáhly téměř 60 miliard korun
Tisková zpráva Praha 15. dubna 2024 – V roce 2023 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 60 miliard korun a meziročně vzrostly o 5 %. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+6 %) a reklama ve vyhledávání (+3 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 7 %. Údaje […]
Celý článek09. 04. 2024
Návštěvnost kategorie Vaření a recepty o velikonočních svátcích rostla
Blížící se Velikonoce a s tím spojené přípravy tradičních, zejména sladkých jídel, tj. velikonočního beránka či mazance, ale také pokrmů z vajíček či pečení velikonoční nádivky, ovlivnily zájem uživatelů o kategorii Vaření a recepty, která zahrnuje především webové stránky s tradičními i moderními recepty, ale také videotutoriály na přípravu různých druhů jídel. Kategorii Vaření a recepty navštívilo v březnu […]
Celý článek26. 03. 2024
Trendy trhu: retail media. První díl seriálu o retail media, kde úvod do tématu vysvětlují Avetis Švamberk a Michal Slávik z OMG Transact týmu.
Téměř před rokem vznikla ve SPIR Komise Retail Media na základě podnětu od členů, kteří vnímali potřebu se této dynamicky se vyvíjející oblasti podrobněji věnovat. Komise je otevřená všem, kteří hledají způsoby, jak plně vytěžit potenciál nového odvětví, ať už se jedná o firmy působící v oboru reklamních technologií, mediální agentury nebo retailery, kteří téma […]
Celý článek11. 03. 2024
S dřívějším příchodem jara rostl zájem o webové stránky v kategorii Dům a bydlení
Dřívější příchod jara a první teplejší dny vylákaly uživatele do zahrad a na balkony a přiměly je k prvním jarním úklidům. Uživatelé také mohli hledat rady a tipy, jak připravit svá obydlí na příchod jara a inspirovat se na webových stránkách zahrnutých v kategorii Dům a bydlení. Tato webová kategorie rostla na všech měřených zařízeních a to […]
Celý článek08. 02. 2024
Reakce kulturního odvětví na schválení znění Aktu o umělé inteligenci Radou EU
Kulturní asociace zastupující širokou škálu tvůrců obsahu z řad zpravodajských médií, televizního průmyslu, filmových producentů a hudebních vydavatelů (SPIR, Česká unie vydavatelů, AKTV, AOV, ČNS IFPI, APA) vítají, že se Česká republika rozhodla podpořit znění Aktu o umělé inteligenci dohodnuté v rámci náročného prosincového trialogu. Třebaže text není z našeho pohledu ideální, do určité míry […]
Celý článek12. 01. 2024
Povinnost hlášení podílu evropské tvorby pro RRTV za rok 2023
Poskytovatelé audiovizuální mediální služby na vyžádání mají povinnost do 31. 1. 2024 předložit RRTV zprávu o plnění povinností podpory evropské tvorby za r. 2023. Pod článkem formulář vč. návodu na vyplnění.
Celý článek11. 12. 2023
Listopadové fotbalové zápasy zvýšily návštěvnost sportovních webů
Fotbalové zápasy českých týmů ovlivnily nárůst počtu uživatelů webových stránek v kategorii Sport. Vysoká návštěvnost sportovních webů byla zaznamenána například 12. listopadu, tedy v den kdy v Ostravě probíhal zápas mezi týmy AC Sparta Praha a FC Baník Ostrava. Návštěvnost v tento den dosáhla téměř 1,5 milionu uživatelů ze všech zařízení a byla tak o cca 500-600 tisíc vyšší […]
Celý článek23. 11. 2023
Aktualizace metodiky projektu NetMonitor od ledna 2024
Výzkum návštěvnosti internetových stránek NetMonitor v tuto chvíli využívá tzv. metodiku OverNight, na kterou jsme v ČR přešli v roce 2017. Realizátor výzkumu (Gemius) od té doby vyvinul, a již na všech trzích, kde působí, úspěšně implementoval, novou generaci výzkumu gemiusAudience – Constant Panel (CP). Téma CP není pro SPIR nové, první představení konceptu proběhlo již v roce 2019. Tímto tématem se podrobně zabývala Metodologická komise SPIR a Výkonná rada SPIR, které doporučili jeho zavedení. Zavedení CP od 1.1.2024 schválila na svém posledním zasedání dne 21.11.2023 také Valná hromada SPIR.
Celý článek14. 11. 2023
Prezentace výsledků projektů NetMonitor (za říjen 2023) a Admonitoring (za září 2023)
Internetová populace ČR starší deseti let dosáhla v říjnu 8,4 milionů osob, 7,3 milionu uživatelů se k internetu připojilo z mobilního zařízení (telefon nebo tablet), přičemž výhradně na mobilních zařízeních surfuje 1,27 mil. osob. Hodnota programatické display reklamy byla v září 881 mil. Kč v ceníkových cenách a jeho podíl na celé displejové reklamě představuje 52 %. Data […]
Celý článek10. 11. 2023
Teroristický útok Hamásu ovlivnil návštěvnost zpravodajských webů
Bezprecedentní útok teroristů Hamásu na Izrael v ranních hodinách v sobotu 7. října 2023 a následné zahájení vojenské operace Izraele ovlivnily návštěvnost webových stránek v kategorii Zpravodajství. Tato webová kategorie rostla v říjnu na všech měřených zařízeních a to o 3 % na klasických PC a mobilních telefonech (meziměsíční nárůst o 120 tisíc, resp. 160 tisíc reálných uživatelů) […]
Celý článek17. 10. 2023
Společné prohlášení Asociace komerčních televizí, Asociace provozovatelů soukromého vysílání, Sdružení pro internetový rozvoj, Unie vydavatelů a Asociace online vydavatelů
Mediální trh apeluje na mistra kultury: před jakoukoliv změnou ve financování veřejnoprávních médií je nejprve nezbytná diskuze o definici veřejné služby Mediální asociace reprezentující nejvýznamnější mediální domy, televizní a rádiové vysílatele, online a tiskové vydavatele, se spojily ve společném apelu na ministra kultury Martina Baxu. Ten představil tzv. velkou mediální novelu upravující financování veřejnoprávních médií, […]
Celý článek11. 10. 2023
Podzimní novinky televizních stanic ovlivnily návštěvnost kategorie TV, rádia
Již tradičně každý rok po ukončení sezóny prázdnin a dovolených zavádějí televizní stanice pro své diváky nové pořady ve vysílání. Ať se jedná o nové díly oblíbených kriminálek, anebo další řadu rodinného seriálu, tyto novinky vždy ovlivní sledovanost televizních kanálů a návštěvnost jejich webových stránek, a nejinak tomu bylo i letos. Návštěvnost kategorie TV rádia, […]
Celý článek20. 09. 2023
Stanovisko profesních vydavatelských asociací k návrhu tzv. “velké mediální novely”
Praha, 20. září 2023 – Čeští vydavatelé zastoupení v profesních asociacích Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Unie vydavatelů (UV) požadují odbornou diskuzi k financování veřejnoprávních médií a k jejich roli vedle médií komerčních. Kritizují, že představení novely zákonů o České televizi, o Českém rozhlasu a o rozhlasových a televizních poplatcích (tzv. velká novela veřejnoprávních médií) nepředcházela […]
Celý článek