Trendy trhu: retail media. Ve třetím díle seriálu se Pavel Kozler z KNOWINSTORE věnuje tématu retail media v kamenných prodejnách.
Ve třetím dílu seriálu o retail media se Pavel Kozler z KNOWINSTORE zamýšlí nad tím, jaké všechny faktory vstupují do úspěšného oslovení zákazníka v kamenné prodejně a proč je pro zadavatele důležité, aby se obracel na odborníky, kteří rozumí problematice instore a zároveň se dobře orientují v online marketingu.
Jaký je současný stav retail media v kamenných obchodech?
Navazuji volně na minulý díl, kde bylo probráno, jak investice do programatické reklamy rostou, jaké podmínky musí celý proces obsahovat a jaké formáty jsou atraktivní. Naše know how a zaměření je převážně na kamenný retail a i tam se v této oblasti dějí zásadní změny. Klasické offline nosiče se mění na digitální a s tím přichází změna plánování, nasazování, měření a pohledu na tato media. Budoucnost jak my, tak přeneseně naši klienti, vidíme rozhodně v programatické formě reklamy na digitálních nosičích. Přímý prodej takového inventory je již dávno za zenitem. Nastává „doba programatická“.
Jaké jsou požadavky na všechny zúčastněné strany?
Aby vše fungovalo jak má, celý řetězec zúčastněných byl spokojen a nastalo čtyřikrát win je zapotřebí správné pochopení a nastavení. Maloobchodník musí vnímat přínosy a požadavky na retail media v jeho síti. Měl by umožnit určitou datovou a provozní součinnost a zároveň vidět jak přímé, tak i nepřímé benefity této činnosti pro jeho business. Agentura musí mít odborníky s danou specifickou znalostí na instore a online marketing, kteří umí skloubit tyto dvě odlišné disciplíny a umět správně stanovit cenotvorbu a zároveň vhodně naplánovat dle cílových skupin. Inzerent (klient) ať vendor či nevendor by měl chápat sílu oslovení nakupujících v retailu a jejich schopnost vnímání v místě prodeje. Zároveň by tomu měl přizpůsobit kreativu daných sdělení. A nakonec zákazník by měl být spokojen a nepřesycen reklamním sdělením. Víme z výzkumů, že přesycení reklamou v místě prodeje je v tuto chvíli nejmenší ze všech mediatypů a naopak zákazník žádá větší míru edukace a pobídky.
Jaké aktuální výzvy vidíte v úspěšné monetizaci retailu?
Dnešní doba přináší nepřeberný výběr digitálních technologii uplatnitelných v retailu. Vyjma vhodně zvolené technologie v místě prodeje je důležité vytvářet nástroje pro konsolidaci, zpřehlednění, zjednodušení a automatizaci zastaralého principu nakupování digitálních médií. Vytvoření funkčního, účelného celku pro všechny zúčastněné strany.
Co na to v zahraničí?
Příklady z USA a Británie ukazují, že tato cesta je blízká budoucnost a řetězce typu Walmart monetizují svůj prodejní prostor přes digitální media.
Příkladem může být případová studie Walmartu, který naprogramoval displeje tak, aby personalizovaně zobrazovaly propagační akce produktů, nabídky, ceny produktů a klíčové vlastnosti produktů. Výsledkem kampaně bylo 50% zlepšení efektivity promoční akce, 30% zlepšení navigace zákazníků, pozitivní zákaznická zkušenost, optimalizace provozu prodejny, úspora času při obměně tištěných materiálů, nové poznatky o zákaznickém chování prostřednictvím analýzy dat a v neposlední řadě přizpůsobení promočních akcí dle preferencí zákazníků.
Zdroj: https://www.aiscreen.io/blog/retail/walmart-digital-signage/
Jaký předpokládáte další vývoj?
Maloobchodní média jsou hyper-rostoucí oblastí marketingu. Odhaduje se, že do roku 2025 investice dosáhnou 100 miliard dolarů. Digital signage bude mít ústřední roli při utváření budoucnosti médií v retailu.
Zdroj: https://www.doohlabs.com/post/how-is-retail-media-transforming-digital-signage
Dle prognózy bude programatická reklama tvořit v roce 2025 více než 10 % výdajů na OOH reklamy v USA. Digitální forma reklamy bude tvořit v rámci OOH více než 30 % výdajů.
Zdroj: https://www.insiderintelligence.com/content/state-of-programmatic-advertising-5-charts