Včechny novinky

23. 04. 2024

Trendy trhu: retail media. Druhý díl seriálu, ve kterém se Michaela Vejmelková z Group M Nexus zaměřila na téma retail media z pohledu značek a zadavatelů reklamy.

Jak jsme Vás informovali v předchozím článku, rozhodli jsme se na téma retail media podívat blíže a členům v rámci pravidelného měsíčního newsletteru přinést sérii několika rozhovorů s odborníky v oboru. A protože téma Retail Media má přesah pro celý trh, dáváme tento rozhovor k dispozici i široké veřejnosti prostřednictvím našeho webu. Na první díl, […]
Celý článek
22. 04. 2024

SPIR vyhlašuje tendr na realizaci projektu NetMonitor

Tisková zpráva Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) vyhlašuje výběrové řízení na realizaci měření návštěvnosti českého internetu v nové 5leté vlně projektu NetMonitor. NetMonitor poskytuje informace o návštěvnosti českého internetu, resp. českých médií zapojených do měření, a sociodemografickém profilu jeho návštěvníků v České republice. Projekt NetMonitor je jediné nezávislé auditované měření návštěvnosti českého internetu, které trhu spolehlivá data […]
Celý článek
15. 04. 2024

Stanovisko českých vydavatelských asociací k problematickým praktikám při užívání služeb monitoringu obsahu

Asociace sdružující české vydavatele informují dotčené subjekty, a zejména pak provozovatele monitoringu mediálního obsahu, o některých problematických otázkách spojených se zpřístupňováním placeného obsahu a s jejich zpracováváním umělou inteligencí. Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), Asociace online vydavatelů (AOV) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) reagují na skutečnost, že podle jejich informací […]
Celý článek
15. 04. 2024

Online reklama vyrostla v roce 2023 o 5 %, výdaje dosáhly téměř 60 miliard korun

Tisková zpráva Praha 15. dubna 2024 – V roce 2023 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 60 miliard korun a meziročně vzrostly o 5 %. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+6 %) a reklama ve vyhledávání (+3 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 7 %. Údaje […]
Celý článek
09. 04. 2024

Návštěvnost kategorie Vaření a recepty o velikonočních svátcích rostla

Blížící se Velikonoce a s tím spojené přípravy tradičních, zejména sladkých jídel, tj. velikonočního beránka či mazance, ale také pokrmů z vajíček či pečení velikonoční nádivky, ovlivnily zájem uživatelů o kategorii Vaření a recepty, která zahrnuje především webové stránky s tradičními i moderními recepty, ale také videotutoriály na přípravu různých druhů jídel. Kategorii Vaření a recepty navštívilo v březnu […]
Celý článek
26. 03. 2024

Trendy trhu: retail media. První díl seriálu o retail media, kde úvod do tématu vysvětlují Avetis Švamberk a Michal Slávik z OMG Transact týmu.

Téměř před rokem vznikla ve SPIR Komise Retail Media na základě podnětu od členů, kteří vnímali potřebu se této dynamicky se vyvíjející oblasti podrobněji věnovat. Komise je otevřená všem, kteří hledají způsoby, jak plně vytěžit potenciál nového odvětví, ať už se jedná o firmy působící v oboru reklamních technologií, mediální agentury nebo retailery, kteří téma […]
Celý článek
11. 03. 2024

S dřívějším příchodem jara rostl zájem o webové stránky v kategorii Dům a bydlení 

Dřívější příchod jara a první teplejší dny vylákaly uživatele do zahrad a na balkony a přiměly je k prvním jarním úklidům. Uživatelé také mohli hledat rady a tipy, jak připravit svá obydlí na příchod jara a inspirovat se na webových stránkách zahrnutých v kategorii Dům a bydlení. Tato webová kategorie rostla na všech měřených zařízeních a to […]
Celý článek
08. 02. 2024

Reakce kulturního odvětví na schválení znění Aktu o umělé inteligenci Radou EU

Kulturní asociace zastupující širokou škálu tvůrců obsahu z řad zpravodajských médií, televizního průmyslu, filmových producentů a hudebních vydavatelů (SPIR, Česká unie vydavatelů, AKTV, AOV, ČNS IFPI, APA) vítají, že se Česká republika rozhodla podpořit znění Aktu o umělé inteligenci dohodnuté v rámci náročného prosincového trialogu. Třebaže text není z našeho pohledu ideální, do určité míry […]
Celý článek
12. 01. 2024

Povinnost hlášení podílu evropské tvorby pro RRTV za rok 2023

Poskytovatelé audiovizuální mediální služby na vyžádání mají povinnost do 31. 1. 2024 předložit RRTV zprávu o plnění povinností podpory evropské tvorby za r. 2023. Pod článkem formulář vč. návodu na vyplnění.
Celý článek
11. 12. 2023

Listopadové fotbalové zápasy zvýšily návštěvnost sportovních webů 

Fotbalové zápasy českých týmů ovlivnily nárůst počtu uživatelů webových stránek v kategorii Sport. Vysoká návštěvnost sportovních webů byla zaznamenána například 12. listopadu, tedy v den kdy v Ostravě probíhal zápas mezi týmy AC Sparta Praha a FC Baník Ostrava. Návštěvnost v tento den dosáhla téměř 1,5 milionu uživatelů ze všech zařízení a byla tak o cca 500-600 tisíc vyšší […]
Celý článek
23. 11. 2023

Aktualizace metodiky projektu NetMonitor od ledna 2024

Výzkum návštěvnosti internetových stránek NetMonitor v tuto chvíli využívá tzv. metodiku OverNight, na kterou jsme v ČR přešli v roce 2017. Realizátor výzkumu (Gemius) od té doby vyvinul, a již na všech trzích, kde působí, úspěšně implementoval, novou generaci výzkumu gemiusAudience – Constant Panel (CP). Téma CP není pro SPIR nové, první představení konceptu proběhlo již v roce 2019. Tímto tématem se podrobně zabývala Metodologická komise SPIR a Výkonná rada SPIR, které doporučili jeho zavedení. Zavedení CP od 1.1.2024 schválila na svém posledním zasedání dne 21.11.2023 také Valná hromada SPIR.
Celý článek
14. 11. 2023

Prezentace výsledků projektů NetMonitor (za říjen 2023) a Admonitoring (za září 2023)

Internetová populace ČR starší deseti let dosáhla v říjnu 8,4 milionů osob, 7,3 milionu uživatelů se k internetu připojilo z mobilního zařízení (telefon nebo tablet), přičemž výhradně na mobilních zařízeních surfuje 1,27 mil. osob. Hodnota programatické display reklamy byla v září 881 mil. Kč v ceníkových cenách a jeho podíl na celé displejové reklamě představuje 52 %. Data […]
Celý článek
10. 11. 2023

Teroristický útok Hamásu ovlivnil návštěvnost zpravodajských webů

Bezprecedentní útok teroristů Hamásu na Izrael v ranních hodinách v sobotu 7. října 2023 a následné zahájení vojenské operace Izraele ovlivnily návštěvnost webových stránek v kategorii Zpravodajství. Tato webová kategorie rostla v říjnu na všech měřených zařízeních a to o 3 % na klasických PC a mobilních telefonech (meziměsíční nárůst o 120 tisíc, resp. 160 tisíc reálných uživatelů) […]
Celý článek
17. 10. 2023

Společné prohlášení Asociace komerčních televizí, Asociace provozovatelů soukromého vysílání, Sdružení pro internetový rozvoj, Unie vydavatelů a Asociace online vydavatelů

Mediální trh apeluje na mistra kultury: před jakoukoliv změnou ve financování veřejnoprávních médií je nejprve nezbytná diskuze o definici veřejné služby Mediální asociace reprezentující nejvýznamnější mediální domy, televizní a rádiové vysílatele, online a tiskové vydavatele, se spojily ve společném apelu na ministra kultury Martina Baxu. Ten představil tzv. velkou mediální novelu upravující financování veřejnoprávních médií, […]
Celý článek
11. 10. 2023

Podzimní novinky televizních stanic ovlivnily návštěvnost kategorie TV, rádia

Již tradičně každý rok po ukončení sezóny prázdnin a dovolených zavádějí televizní stanice pro své diváky nové pořady ve vysílání. Ať se jedná o nové díly oblíbených kriminálek, anebo další řadu rodinného seriálu, tyto novinky vždy ovlivní sledovanost televizních kanálů a návštěvnost jejich webových stránek, a nejinak tomu bylo i letos. Návštěvnost kategorie TV rádia, […]
Celý článek
20. 09. 2023

Stanovisko profesních vydavatelských asociací k návrhu tzv. “velké mediální novely” 

Praha, 20. září 2023 – Čeští vydavatelé zastoupení v profesních asociacích Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Unie vydavatelů (UV) požadují odbornou diskuzi k financování veřejnoprávních médií a k jejich roli vedle médií komerčních. Kritizují, že představení novely zákonů o České televizi, o Českém rozhlasu a o rozhlasových a televizních poplatcích (tzv. velká novela veřejnoprávních médií) nepředcházela […]
Celý článek
08. 08. 2023

Návštěvnost kategorie Databáze a katalogy o prázdninách rostla

Školní prázdniny a období dovolených ovlivnily výsledky kategorie Databáze a katalogy, která zahrnuje mimo jiné webové stránky pro plánování turistických cest – například jízdní řady, internetové mapy či předpovědí počasí. Databáze a katalogy rostly na všech měřených zařízeních, nejvíce však na tabletech (22 %). Absolutní nárůst počtu uživatelů těchto webových stránek činil meziměsíčně 65 až […]
Celý článek
10. 07. 2023

Nehoda experimentální ponorky ovlivnila zájem o zpravodajské weby

V pondělí 19. června se v médiích objevila informace o ztracené experimentální ponorce Titan, která mířila k vraku Titaniku. Zpráva o ztracené ponorce a záchranné akci natolik zaujala uživatele, že se jejich počet od prvních informací o zmizení lodě z radaru postupně zvyšoval. Vrcholu návštěvnosti dosáhla kategorie Zpravodajství 22. června, tedy v den, kdy měl cestujícím podle výpočtů dojít […]
Celý článek
07. 07. 2023

Online vydavatelé se vymezují proti vytěžování dat umělou inteligencí

Tisková zpráva Praha 7. července 2023 – Členové Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), které zastupuje největší české online vydavatele a také vyhledávač Seznam.cz, vytvořili návrh standardizované komunikace, pomocí které se mohou majitelé práv automatizovaně vymezit (nastavit tzv. opt-out) proti vytěžování svých textů a dalších dat. Cílem je nastavit transparentnější a předvídatelnější obchodní prostředí pro vývojáře umělé inteligence, […]
Celý článek
30. 06. 2023

Michal Hanák obhájil post předsedy výkonné rady SPIR, role místopředsedů budou opět zastávat Michal Feix a Martin Picek

Tisková zpráva  Praha, 30. června 2023 – Předsedou výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) byl znovu zvolen Michal Hanák ze společnosti MAFRA. Na posty místopředsedů byli opět zvoleni Michal Feix za Seznam.cz a Martin Picek ze společnosti GroupM. Staronové vedení SPIR zvolila nová výkonná rada vzešlá z červnové valné hromady. Ve svém dalším funkčním […]
Celý článek
29. 06. 2023

Stanovisko SPIR k rozvoji umělé inteligence a vybraným problematickým aspektům

Využití umělé inteligence (AI) je v poslední době velmi diskutovanou oblastí, protože s tím, jak se zdokonaluje, vyvstávají nová rizika i výzvy. V oblasti práce s daty je to především téma ochrany autorských práv tvůrců obsahu, na kterém se AI učí a podmínky provozu AI nástrojů. Často se  totiž práva vlastníka k obsahu, který je […]
Celý článek
23. 06. 2023

Reakce SPIR na stanovisko Evropské komise ke zneužití dominantního postavení společnosti Google v oblasti technologií digitální reklamy

SPIR se dlouhodobě věnuje fungování ekosystému internetové reklamy a již mnohokrát jsme upozorňovali na některé nekalé praktiky, kterých se dominantní společnosti jako Google v této oblasti dopouštějí. Vedle kritických stanovisek (např. zde či zde) jsme v minulém roce taktéž pro vydavatele uspořádali seminář ohledně možnosti domáhat se odškodnění od společnosti Google za porušení práva hospodářské […]
Celý článek
15. 06. 2023

Mistrovství světa v hokeji ovlivnilo návštěvnost kategorie Sport

Mistrovství světa v hokeji, které probíhalo v květnu, zvýšilo zájem uživatelů o kategorii Sport. Měsíční nárůst počtu návštěvníků sportovních webů dosáhl 18 % na klasických počítačích 27 % na mobilních telefonech a 20 % na tabletech. Peak návštěvnosti bylo možné sledovat ve dnech 21.-25. května, tedy v průběhu tří posledních zápasů českého týmu v neúspěšném boji o postup do […]
Celý článek
22. 05. 2023

Prezentace výsledků projektů NetMonitor a Admonitoring (za duben 2023)

Internetová populace ČR starší deseti let dosáhla v dubnu 8,29 milionů osob, 7,2 milionu uživatelů se k internetu připojilo z mobilního zařízení (telefon nebo tablet), přičemž výhradně na mobilních zařízeních surfuje 1,16 mil. osob. Hodnota programatické display reklamy byla v dubnu 908 mil. Kč v ceníkových cenách a jeho podíl na celé displejové reklamě představuje 58 %. Data […]
Celý článek
09. 05. 2023

O Velikonocích bodovala mezi uživateli kategorie Vaření a recepty

Kategorie Vaření a recepty zahrnující webové stránky s tradičními či moderními recepty na přípravu různých jídel včetně videotutorialů, byla velmi populární během letošních Velikonoc. Od Zeleného čtvrtka až do Velikonočního pondělí navštěvovalo každý den tuto kategorii více než půl milionu uživatelů ze všech zařízení. Velikonoční přípravy tradičních dobrot vyvrcholily těsně před Velikonocemi - nejvyšší návštěvnosti dosáhla […]
Celý článek
17. 04. 2023

Online reklama v roce 2022 vyrostla o 18 %, výdaje dosáhly téměř 57 miliard korun

Praha 17. dubna 2023 – V roce 2022 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 57 miliard korun, což potvrzuje roli internetu jako nejsilnějšího mediatypu. Jedná se o dosud nejvyšší investice, oproti roku 2021 jde o 18% nárůst, na kterém se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 %) a reklama ve vyhledávání (+9 %). Z pohledu způsobu obchodování […]
Celý článek
12. 04. 2023

V únoru rostly Mužské magazíny o životním stylu

V únoru se zvýšila návštěvnost webové kategorie Mužské magazíny o životním stylu, do níž patří webové stránky či sekce věnované mužům, například pánské módě a doplňkům, zajímavostem ze světa, automobilům či sportu. Vliv na růst těchto webů mohlo mít několik faktorů, jako je svátek sv. Valentýna, probíhající plesová sezona a karneval či jarní prázdniny. Mužské weby […]
Celý článek
08. 02. 2023

Otevřený dopis ke spuštění odborné diskuze k připravovanému zákonu o omezení šíření obsahu ohrožujícího národní bezpečnost online

Profesní sdružení a uskupení zastupující významnou množinu subjektů činných na digitálním, mediálním a ICT trhu (Asociace online vydavatelů, Hospodářská komora ČR, Sdružení pro internetový rozvoj, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Unie vydavatelů) se obrátila na ministra vnitra Víta Rakušana a vládního zmocněnce pro média a dezinformace Michala Klímu se žádostí o zapojení odborné veřejnosti z […]
Celý článek
magnifiercrossmenu